روی خط خبر

منبع: farhangimasjedonnabi
امتیاز: 5 5

مسجد النبی(ص) ولنجک - گفتار سودمند 97/5/16 از وبلاگ مسجد النبی(ص) ولنجک farhangimasjedonnabi

مسجد النبی(ص) ولنجک - گفتار سودمند 97/5/16

گفتار سودمند                     مسئولین احترام و تکریم به مردم را جدی بگیرند :واژگان «تکریم» و «اکرام» به معنای بخشش، بزرگواری و نیکویی رساندن است. همچنین به معنای سود، نیکی و ارجی که کاهش پذیر نیست یا چیزی که بزرگوارانه است و به انسان می رسد، به کار می رود.در اقدامات کریمانه پیامبر اکرم (ص)می توان به دو نوع تکریم اشاره کرد: تکریم افراد با توجه به کرامت ذاتی انسان و تکریم افراد با توجه به کرامت اکتسابی آنان؛ زیرا در دیدگاه اسلام، کرامت انسانی بر دو قسم است:قسم اول که همه انسان ها بدون استثنا از آن برخوردارند، کرامت طبیعی (ذاتی) انسان است و قرآن در آیه 70 سوره اسراء به این نوع کرامت اشاره دارد: تکریم انسان ها بر اساس کرامت ذاتی آن ها، رعایت حقوق شخصی ثابتی است که هر انسان از آن نظر که انسان است، دارا می باشد و آن در سیره نبی گرامی نیز آمده. یکی از وجوه احترام متقابل در گفت وگو با سران عرب و سران کشورهای غیرمسلمان در ملاقات ها و نامه های حضرت را می توان در این زمینه ارزیابی کرد، گرچه وجوه دیگری همچون اخلاق اسلامی و تأثیر آن در جذب طرف مقابل به اسلام را نمی توان نادیده گرفت. همچنین برخورد حضرت با عموم افرادی که به محضرش شرفیاب می شدند هرچند مسلمانان نیز نبودند بسیار کریمانه بوده است. حتی نقل شده است حضرت برای رعایت احترام، عبایش را برای نشستن کسانی پهن می کردند که هنوز قرابت و آشنایی با حضرت نداشتند

گفتار سودمند مسئولین احترام و تکریم به مردم را جدی بگیرند :واژگان «تکریم» و «اکرام» به معنای بخشش، بزرگواری و نیکویی رساندن است. همچنین به معنای سود، نیکی و ارجی که کاهش پذیر نیست یا چیزی که بزرگوارانه است و به انسان می رسد، به کار می رود.در اقدامات کریمانه پیامبر اکرم (ص)می توان به دو نوع تکریم اشاره کرد: تکریم افراد با توجه به کرامت ذاتی انسان و تکریم افراد با توجه به کرامت اکتسابی آنان؛ زیرا در دیدگاه اسلام، کرامت انسانی بر دو قسم است:قسم اول که همه انسان ها بدون استثنا از آن برخوردارند، کرامت طبیعی (ذاتی) انسان است و قرآن در آیه 70 سوره اسراء به این نوع کرامت اشاره دارد: تکریم انسان ها بر اساس کرامت ذاتی آن ها، رعایت حقوق شخصی ثابتی است که هر انسان از آن نظر که انسان است، دارا می باشد و آن در سیره نبی گرامی نیز آمده. یکی از وجوه احترام متقابل در گفت وگو با سران عرب و سران کشورهای غیرمسلمان در ملاقات ها و نامه های حضرت را می توان در این زمینه ارزیابی کرد، گرچه وجوه دیگری همچون اخلاق اسلامی و تأثیر آن در جذب طرف مقابل به اسلام را نمی توان نادیده گرفت. همچنین برخورد حضرت با عموم افرادی که به محضرش شرفیاب می شدند هرچند مسلمانان نیز نبودند بسیار کریمانه بوده است. حتی نقل شده است حضرت برای رعایت احترام، عبایش را برای نشستن کسانی پهن می کردند که هنوز قرابت و آشنایی با حضرت نداشتند.قسم دوم کرامت انسانی عبارت است از: شرف، حیثیت، ارج و ارزشی که با کوشش و خواست خود انسان به دست می آید. انسانی که در راه پالایش خویش و اندوختن دانش و آگاهی و شناخت جهان و خالق آن گام برمی دارد از کرامتِ انسانیِ الهی برخوردار است. از این قسم، در قرآن با آیه «اِنَّ اَکرَمکُم عِندَاللّهِ اتقیکُم» (حجرات: 11) یاد شده است. در ابتدای آیه، مردم را از این نظر که انسانند، با هم برابر دانسته، هرگونه فضیلت و برتری را در میان قبایل و شعب گوناگون بشری نفی کرده است و بر تمام امتیازات موهوم حسب و نسب جاهلی خط بطلان کشیده، ملاک برتری را «تقوا» و کمالات اکتسابی انسان می داند؛ زیرا چنین امتیازی است که انسان را به سعادت حقیقی اش که همان زندگی پاکیزه و ابدی در جوار رحمت پروردگار است، می رساند.بنابراین، «تکریم» به معنای احترام نهادن، در اصل فقط برای کسانی مطرح است که شایسته احترام و بزرگداشتند و آن را در سایه نیکویی های اخلاقی و تلاش و کسب کمالات انسانی به دست می آورند، نه اینکه به هر انسان زورگو، بی خرد، بی فرهنگ و تبهکار فقط به این دلیل که انسان بوده و در چهره آدم است، باید احترام گذاشت؛ زیرا انسان ها از نظر حقوقی که به دست می آورند همیشه یکسان نیستند. اما همان گونه که گفته شد، اگر منظور از تکریم انسان ها رعایت حقوق شخصی ثابتی باشد که هر انسان از آن نظر که انسان است دارا می باشد، همه انسان ها از آن برخوردارند و باید رعایت شود.در بیان سیره رسول گرامی، مهم ترین شواهد و مدارک آیات کریمه قرآن هستند که آن حضرت اولین عامل به آن بوده است. خداوند تبارک و تعالی در قرآن به پیامبر دستور می دهد که تکریم ویژه خود را به مؤمنان اختصاص دهد و آن تواضع همراه با محبت و مهر و ملاطفت است. همان گونه که پرندگان هنگامی که می خواهند به جوجه های خود اظهار محبت کنند، بال های خود را می گسترند و پایین می آورند و آنان را زیر بال و پر می گیرند تا هم در برابر حوادث احتمالی مصون بمانند و هم از پراکندگی حفظ شوند، پیامبر نیز مأمور است مؤمنان راستین را زیر بال و پر خود بگیرد و تکریم ویژه خود را به آن ها اختصاص دهد؛ زیرا کرامت حقیقی بشر دستاورد بعثت انبیاست که برای زنده کردن و استوار نمودن پایه های اخلاق برگزیده شدند.مهم‎ترین مصادیقِ تکریم شهروندان :الف. مشورت ،ب. تفقّد و احوال پرسی ج. ادب در خطاب د. تواضع در نشستن ، و. برخورد گرم و صمیمی امیرالمؤمنین علی (ع) می فرماید: وقتی حضرت با کسی مصافحه می کرد، هیچ گاه اتفاق نیفتاد که حضرت دستش را از دست او جدا کند تا اینکه آن شخص دستش را برمی داشت و اگر کسی برای بیان حاجتی با او صحبت می کرد، حضرت هیچ گاه سخن او را قطع نمی کرد و از او جدا نمی شد تا آن شخص سخن را به پایان برد و از حضرت جدا شود. نویسنده : زهرا اجلال گودرزیآرزوهایتان را به خدا بسپارید:روزی یک کشتی پراز عسل در ساحل لنگر انداخت .عسل ها درون بشکه بود.پیرزنی آمد که ظرف کوچکی همراهش بود و به بازرگان گفت:از تو می خواهم که این ظرف را پر از عسل کنی. تاجر نپذیرفت و پیرزن رفت.سپس تاجر به معاونش سپرد که آدرس آن خانم را پیدا کند و برایش یک بشکه عسل ببرد.آن مرد تعجب کرد و گفت:او از تو مقدار کمی درخواست کرد، نپذیرفتی و الان یک بشکه کامل به او می دهی؟تاجر جواب داد :ای جوان ،او به اندازه خودش در خواست می کند و من در حد و اندازه خودم می بخشم!پروردگارا......کاسه های حوائج ما کوچک و کم عُمق اند، خودت به اندازه ی سخاوتت بر من و دوستانم عطا کن که سخاوتمندتر از تو نمی شناسیم!آرزوهایتان را به دستان خدا بسپارید چگونه آستانه تحمل مان را بالا ببریم؟:برای درمان کم صبری ابتدا باید دلیل بروز چنین مسئله ای را در خود بشناسید. کم صبری یا به عبارتی بی حوصلگی در اکثر اوقات می تواند نتیجه افسردگی یا اضطراب های شدید باشد. بنابراین در این صورت باید تلاش کنید تا علت را برطرف نمایید.اما در مواردی که در روند تربیت، آموزشی برای خویشتنداری یا بالا بردن آستانه تحمل صورت نگرفته می توان با تمرین هایی صبر و حلم بیشتر را در خود تقویت نمود.وقتی دچار کم صبری می شوید سعی کنید به جای داشتن تنش و بی حوصلگی به دلیل مسئله حاضر، تمرکز خود را روی موضوع دیگری قرار دهید تا تنش موجود برطرف شود. و باز هم مثبت اندیشی به نتایج کار می تواند کم صبری شما را برطرف کند.همواره این آموزه ها را در ذهن خود داشته باشید که صبر و حلم شما ضامن موفقیت است بنابراین سعی کنید خود را به آرامش دعوت کنید.همواره توکل کردن و تفویض کار به خداوند آرامش دهنده است. به این معنا که نهایت تلاش خود را داشته باشیم اما در نهایت امر را به خداوند واگذار کنیم تا بهترین ها را برای ما مقدر سازد.در نظر داشته باشید که سختی ها، موجب رشد و ارتقای شما می شود بنابراین در سختی ها آرامش داشته باشید و سعی کنید سینه خود را فراخ کنید. به نتیجه صبوری ایمان داشته باشید و به وعده ای که خداوند به صبر شما می دهد یقین پیدا کنید. چنان چه در قرآن امده است: به کسانی که صبر و استقامت پیشه کنند، مطابق بهترین اعمالی که انجام می دادند پاداش خواهیم داد.همواره در نظر داشته باشید که دوران سختی و دشواری کوتاه و گذراست و دائمی نیست. بیشتر با افراد حلیم صبور و غیر عصبی معاشرت کنید و از دوستی و حرف شنوی افراد تند مزاج پرهیز کنید.نویسنده : مریم گل محمدی-مرکز مشاوره تبیانپنج چیز به درد اموات می خورد:اینکه بعد از دفن میت تلقین بعد از دفن را بگویند و مدتی سر قبر بنشینند. البته تلقین قبل از دفن هم داریم که می خوانند.- دومین کاری که باید انجام بدهند این است که بدهی های میت را بپردازند چه بدهی های مالی و غیر مالی. حج هم بدهی مالی و هم غیر مالی است. پس بدهی های میت را شروع به انجام دادن بکنند و پرداخت کنند یا خودشان این کار را بکنند یا اجیر بگیرند. برای میت ثانیه ها خیلی سخت می گذرد.سومین هدیه مستحبات است چهارمین هدیه این است که انسان طوری رفتار کند که برای پدر و مادر خدا بیامرزی بخرد. روایت داریم که از گناهان کبیره است که بچه ها کاری بکنند که برای پدر و مادر نفرین بخرند،پنجمین هدیه سر زدن به قبور آن ها است. وقتی اموات تازه فوت کرده اند بیشتر به هدیه ها نیاز دارند مثل شب اول قبر که بیشتر به هدیه نیاز دارند بیانات حجت الاسلام عالی ،برنامه سمت خداهر كه در دنیا در صراط باشد، در آخرت هم در صراط است: نور الهی كه همه عوالم با آن هدایت می شوند، مُتمثل در وجود نبی اكرم(ص) است. آن چراغی كه در همه كائنات برافروخته شده و انوار هدایت الهی در او مجسم و متجلی شده، وجود مقدس ایشان است. انوار هدایت ایشان، شبكه نوری است كه آن شبکه نور، اهل بیت معصومین (ع) هستند.انوار هدایت الهی و تجلیات نبی اكرم(ص) در بیوتی است كه همان خانه های اهل بیت علیهم السلام است. لذا اولین جمله در اذن دخول مشاهد مشرفه این است که: «اَللّهُمَّ اِنّی وَقَفْتُ عَلی بابٍ مِنْ اَبْوابِ بُیُوتِ نَبِیِّكَ صَلَواتُكَ عَلَیْهِ وَ الِهِ»همه خانه های اهل بیت چه خانه های ظاهریشان و چه خانه های باطنی شان كه بیت ولایتشان است، بیوت نبی اكرم(ص) است. یعنی هر كسی وارد وادی هدایت شد به مقام ذكر می رسد و جاهای دیگر وادی غفلت، ضلالت و حیرت است.پس اگر كسی به خانه اهل بیت كه وادی ولایت آنهاست، راه پیدا كرد، به مقام ذکر می رسد و جزء آن كسانی می شود كه ،رجال و شخصیت هایی كه هیچ تجارتی آنها را از یاد خدا غافل نمی كند و همه زندگیشان ذكر است.اولین مصداق این ذکر اهل بیت (ع) هستند و بعد شیعیان اهل بیت(ع) و كسانی كه وارد وادی ولایت عِلم نبی اكرم(ص) و اهل بیت می شوند؛ در روایات اهل بیت علیهم السلام صراط مستقیم به صراط معرفت و صراط محبت تفسیر شده است، لذا اگر كسی در صراط مستقیم گام نهاد، هر قدمی كه بر می دارد سیری است در معرفت و محبت الهی و به مقام اخلاص در محبت و معرفت می رسد.در معانی الاخبار مرحوم صدوق، صراط مستقیم به طریق و صراط معرفت الله تفسیر گردیده که این صراط از دنیا شروع می شود و در آخرت ادامه دارد؛هر كه در دنیا در صراط باشد، در آخرت هم در صراط است و الا در آخرت كسی نمی تواند از صراط عبور كند و وارد وادی جنت بشود. این صراط در دنیا وجود مقدس امام(ع) است؛ از حضرت پرسیدند که صراط مستقیم را تعریف كنید، حضرت فرمودند: «صراط الذین انعمت علیهم»؛ یك عده هستند كه خدا به آنها نعمت خاص داده است که این نعمت همان نعمت هدایت و توحید است، همان نعمت ولایت است، بر اینها دیگر غضب نمی شود اما كسانی كه به این نعمت نرسیدند همه در حیرتند؛ حضرت فرمود: قرآن شما را به بهترین راه و صراط مستقیم هدایت می كند بعد فرمود: صراط مستقیم؛ ما اهل بیت هستیم.منبع:پایگاه آیت الله سید محمد مهدی میرباقریتحصیل خوف الهی :از معرفت و شناخت خدا یقین حاصل می شود که آنچه خدا فرموده است ذره ای کم و کاست نیست.از یقین، انسان به خوف می رسد و از خدا می ترسد از خوف در انسان تقوی و زهد ایجاد می شود و بر صبر انسان افزوده می گردد.از تقوی محبت ایجاد می شود که از محبت رضا و سلم حاصل می گردد که بالاترین مرتبه عرفان است.اگر ترس از خدا با این مراحل ممکن نبود باید سعی کرد با کسانی نشست که ترس از خدا در وجودشان همیشه دارند و از شدت معصیت در استغفار بوده و ناله می کنند. مانند کودکی که از مار نمی ترسد اما چون می بیند زمانی که پدرش مار را می بیند فرار می کند، او نیز از مار فرار می کند.آیت الله مجتهدی تهرانی (ره) :اولین عملی که باعث خوب شدن کار و بار انسان می شود «راضی نگه داشتن پدر و مادر » است. دومین عمل «نماز اول وقت» است.نماز اول وقت در این که کارتان خوب شود مؤثّر است. کسانی که به هر دری می زنند ، ولی کارشان درست نمی شود برای این است که نماز اول وقت نمی خوانند.جوانها به شما توصیه می کنم اگر می خواهید هم دنیا داشته باشید و هم آخرت ، نماز اول وقت بخوانید. برچسب ها: گفتار سودمند

در صورتیکه پست با عنوان مسجد النبی(ص) ولنجک - گفتار سودمند 97/5/16 دارای محتوای نامناسب میباشد بر روی گزینه درخواست حذف مطلب کلیک نمائید تا از دسترس خارج گردد.